Situasjonsbilde fra prosjektrommet, foto: Hilde Jordbruen, se fler foto etter teksten
Leirens kollaps – Derhen og derfra var et temporært prosjekt som fant sted på Senter for Keramisk Kunst på Ringebu Prestegård hvor jeg arbeidet som gjestekunstner over to sesonger. Prosjektets utgangspunkt var en monumental leireinstallasjon utført i sesongen før, der kunstneren Hyangjong Oh fra Sør-Korea holdt workshop i tradisjonell onngiteknikk (et håndverk som brukes for å bygge store krukker) med studenter og profesjonelle kunstnere. Til sammen produserte de 37 mannshøye søyler (krukker) av ti tonn leire som etter endt utstillingsperiode skulle destrueres.
Jeg møtte aldri Hyangjong Oh og uten å ha drøftet prosjektet med ham spurte jeg om tillatelse til at hans (etterlatte) resultat skulle bli mitt utgangspunkt. Dette stafett-grep utløste en lang rekke spørsmål og en forhandlingsprosess som både i teori og praksis ble et av prosjektets viktigste omdreiningspunkt. For hvordan tre inn i en annen kunstners verk? Hvordan finne plass til seg selv og ikke minst motiv for å utløse en transformasjons-prosess som både handler om dialog med det eksisterende men også om en re-organisering som kan åpne nye meninger og uttrykk?
Underveis i prosjektet skrev jeg dette: Så langt er det tydelig at utviklingen skjer som et resultat av hva som settes i bevegelse og hva som finner ro. Det kaotiske og det ordnede. Jeg ser det i stor skala langs Gudbrandsdalslågen, hvor landskapet påvirkes av skiftende vannstand mens bøndene med deres maskiner tviholder på kulturlandskapet. Innenfor i fjøset er skalaen en annen, men når leiren transformeres i fremprovosert uorden og etterhvert ryddes av hender og kropp som flytter, stabler og systematiserer så blir parallellene åpenbare.
Observasjoner, registreringer, handlingsregler og improvisasjon beskriver min fremgangsmetode, men spesielt for dette prosjekts utvikling ble samarbeidene med en rekke kollegaer fra andre fagfelt som jeg periodevis hadde invitert med for å delta i eksperimentet med leireinstallasjonen.
Les mere om prosjektet i Kunstavisen.no Leirevariasjoner skrevet av Eivind Slettemeås, publisert 25 feb2021 (pdf) og Samarbeid med og uten samtykke, skrevet av Eivind Slettemeås, publisert 26.aug2021(pdf)
Samarbeidspartnere i prosjektet: Ane Sivertsen Landfald (billedkunstner og forfatter), Hege Rimestad (fiolinist og komponist), Sigrid Espelien (kunstner og keramiker), Anne Gry Haugland (litteraturviter), Simen Korsmo Robertsen (komponist og jazzpianist) og Trond Lossius (kunstner og komponist)
Lytt til Trond Lossius lydarbeid Stedet renner gjennom meg som ble integrert i installasjonen gjennom et samarbeid.
Prosjektet er støttet av: Norsk Kulturråd og Regionale prosjektmidler for visuell kunst Takk til Torbjørn Kvasbø og Senter for Keramisk Kunst
Foto: Hilde Jordbruen
Året etter at prosjektet ble avsluttet på Ringebu Prestegard ble fragmenter samlet i publikasjonen Jeg TENKTE ikke at jeg skulle helle LEIRE på GULVET for å lage en god LYD og utgitt på forlaget Tilt.
Katrine Køster Holst
You must be logged in to post a comment.