Fuglene – om produksjon og utvikling, skrevet av Katrine Køster Holst
[…] Jeg gjenkjenner noen av dem. Den som fikk et trykk i hodet. Den som landet hardt på siden. Den med en nesten helt flattrykt kropp liksom inntørket og uten liv. Et brukket nebb, dype revner under vingen. Ingen er identiske, men et fellestrekk er en sittende posisjon med lett utvisket stirrende blikk. Jeg veier én i min hånd, 10, 20, 50 gram? De er lettvektere, og med deres synlige støpekanter skjules intet om fremstillingsmetoden. Hvis jeg banker en negl mot overflaten er klangen hul. For meg er fuglene tynne skall av porselen uten innhold og jeg har aldri arbeidet med dem som enkeltstående objekter. Innholdet skapes først når flokken er i samspill med sine omgivelser. De er flyktige reisende som samler historier jeg ikke hadde forutsett.
[Produksjon] I 2009 var jeg invitert til Porsgrunds Porselænsfabrik på en to ukers workshop. Jeg ankom uten planer, men etter kort tid ble jeg interessert i fabrikkens støpte porselensfigurer. Med dem ville jeg eksperimentere med porselenmassens plastiske egenskaper for å påvirke figurenes uttrykk. Målet var ikke å etterligne fabrikkens perfeksjon, men å utforske. Mens jeg støpte, tenkte jeg: «Jeg er en maskin som arbeider i repetitive bevegelser. Jeg er en maskin som støper i takter og rytmer i et stadig økende tempo». Vi hadde fått tilgang til fabrikkens lager med modeller og gipsformer, og det var litt tilfeldig at jeg fant fire like former av modellen fossekall 1 fra 1950-tallet som passet til mine undersøkelser. Etter to uker på fabrikken var min produksjon av fugler i gang. Én fugl ble til en flokk. Til historien hører at oppholdet på fabrikken var spesielt fordi det fant sted på et tidspunkt, da fabrikken var under forandring. I over 125 år hadde fabrikken vært aktiv, men nå var det stille i produksjonshallene. Ansatte var permittert og hoveddelen av produksjonen skulle flyttes ut av landet.
[Uterom og tilfeldigheter] Første versjon av det jeg omtaler som «fugleprosjektet» var en utendørs installasjon hvor en flokk fugler ble plassert høyt oppe i et tre langs Porsgrunds hovedgate. De satt der sommer, høst, vinter og vår og deres porselenshvithet ble værbitt og fuglenes ytre etterlignet etterhvert treets bark. Spor fra det kan fortsatt ses på mange av fuglene. Da det var gått et kalenderår fikk jeg en bemerkelsesverdig telefon fra en bekjent i byen. Hun hadde sett at arbeidsfolk fra kommunen var i gang med å felle treet, som etter sigende hadde fått en sykdom. Hun fikk hurtig tak på hjelp og fikk løsnet fuglene fra det felte treet og oppbevart dem i flyttekasser på kommunehuset til jeg hentet dem.
[Tematikk/ system] Fuglene har også vært med i en utstilling med tema Krig og Forsvar i det gamle Arsenalbygg (1692) på Kongsvinger Festning. I denne versjonen var jeg inspirert av hvordan fugler flyr i store flokker som danner stadig skiftende og bølgende mønster på himmelen som et forsvar mot fiender. Fuglene mine skulle ikke fly i flokk, men lande på et gulv. Jeg hadde tegnet to store rutenett, ett på gulvet og ett på veggen, og med hvite tråder som forbindelseslinjer ble hver fugl plassert på geledd etter regler og tallsystemer. Den opprinnelige flokken var på 500, men det rå lokalet hadde dimensjoner som la opp til en større skala. I mitt eget verksted firedoblet jeg mengden ved å kopiere modellen og lage mine egne støpeformer. De nye fuglene ble 15-20% mindre og fikk en annen hvitfarge på grunn av andre typer støpemasser og brenningsforhold. Tilsammen talte flokken nå 2000 fugler. I denne utstillingen ble bemerket at fossekallen er Norges Nasjonalfugl.
[Rom og lys] I Chapel Royal i Dublin Castle skulle fugleprosjektet forholde seg til et rom med langt større skala og karakter enn alle tidligere steder. Kapellet er bygget i monumental gotisk arkitektur og jeg ble umiddelbart imponert over bygningens smale og høytragende bue hvelv. Bygningen hadde alt: Statuer over samtlige portaler, store forseggjorte glassmalerier i klare farger, raffinerte utskjæringer i alt treverk. Hvordan skulle jeg installere fuglene i dette rommet uten å forstyrre eller forsvinne? Etter første arbeidsdag, fra tidlig morgen til sen kveld, forstod jeg at hvis det kunne lykkes å «fange» det skiftende dagslyset som kom inn gjennom de høye, fargede vinduene, hadde flokken kanskje en mulighet for et samspill med dette monumentale rommet.
[Nå] Hvordan versjonen i Strømsø kirke blir, er i skrivende stund uvisst. Grunnleggende forberedelser er gjort, stillaset er installert, fuglene er hentet fra lageret og fraktet til kirken. Men når selve rommet også er mitt «materiale» er det først når monteringen kommer i gang at rominstallasjonen finner sin endelige form.
Noter
1. Den originale fugl er formgitt av Kjell Loa (1920-2000)
Visnings historikk:
2009 Porsgrunds Porselænsfabrik (produksjon)
2009-2010 Porsgrund Porselensbiennale
2010 Galleri Bogenloftet, Stokke
2010 DonJon Krig og forsvar, samtidskunst på Kongsvinger Festning 2013 Østfold Kunstnersenter, Fredrikstad
2013 Gamle Vestfossen Kraftstasjon, Turbinhallen
2014 Dublin Castle, Chapel Royal, Irland
2021 Strømsø Kirke, Drammen
Last ned teksten som folder Fuglene. Om produksjon og utvikling (pdf)
Takk til Strømsø Kirke
Se bilder fra Fuglene montert i Chapel Royal i Dublin Castle, 2014 hvor installasjonen fikk den engelske tittel The Birds / Since Thursday
Katrine Køster Holst
You must be logged in to post a comment.